SlideShow Pro
  • Photo Title 1
  • Photo Title 2
  • Photo Title 3
  • Photo Title 4
  • Photo Title 5
SlideShow Pro Module v2.0 by JT
Klubtagok
Killtsok
kpek
5913kedvencbogar_-med.jpg
Nvnap
Ma 2018. május 26., szombat, Fülöp és Evelin napja van. Holnap Hella napja lesz.
Naptr modul
<-  Május 2018  ->
HK SzCs P Sz V
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Ma van az év 146. napja Szökőév? - Nem! -
Hétköznap/hétvége: Hétvége!

Idő: 21 óra, 42 perc.
Internetidő: 862 (Swatch)
Időszámítás: Nyári
Horoszkóp:
Ikrek (május 21. - június 21.)
Leirsok

Hogyan kszthet fotibl festmnyhats kpeket,
a Corel Painter Essentials ingyenes demjval

A Painter Essentials 60 napig(!) ingyenesen hasznlhat vltozatval, szmtalan stlusban alakthatja t digitlis fotit, melyek aztn a folyamat vgn egszen valsgh? festmnynek t?nnek. A program kezelse igen egyszer?, s a megvsrlsa nlkl, a 60 nap alatt is b?ven van id?, hogy nhny ltvnyos kpet ksztsen.

Tipp: Kit?n? ajndk tlet! A postershop.hu-n megrendelheti az n ltal talaktott kp fest?vszonra nyomtatst, gy a megtvesztsig leth? festmnyt kszthet egy egyszer? fotbl.
 

 

 

 

 

 

B?vebben >>>>>>

 

  www.olympus.hu/cameras/

 

 

 

Javts s Bemutatterem.
OLIMPUS fnykpez?gpekr?l.
...........................................................................

A digitlis fotzs mhelytitkai 2006
Keating, Richard - Enczi Zoltn

d: RAINBOW-SLIDE KIAD
Oldalak: 192
ISBN: 9638666617
Nyelv: MAGYAR

Nyugodtan kijelenthetjk, hogy az j vezred els veiben a fotzs j dimenzikat kapott. Mr mindenki szmra elrhet az, amit eddig csak a NASA vagy a titkosszolglatok hasznlhattak. Ez az eszkz nem ms, mint a komoly minsgre kpes digitlis fnykpezgp. Aki kiprblta a digitlis csodkat, tudja, hogy ez a technika mind a kreativits, mind a kisrletezs tern fellmlja analg eldjeit. Egy ilyen felszerelssel fotz amatr sokkal rvidebb id alatt, kisebb nehzsgek rn megtanulhat profi mdon fnykpezni. Lpjnk be mi is a vizualits mlyebb vizeibe, s sajttsk el nk is a digitlis fnykpezs alapfogsait.
Kiadnk szmra fontos, hogy a technikai informcikat is kzrthet nyelven nyelvan jutassa el olvasihoz. pp ezrt e knyv - s a sorozat brmely tagja - nem csupn a profik, hanem a laikus amatrk szmra is rthet nyelven rdott. Remljk kiadvnyunk ilyen szempontbl is elnyeri tetszsket.


 

 

 

 

 

Steiner Gbor - Fnyek s rnykok

Fotm?vszet - Trgyfot
2011. janur 27. cstrtk, 23:57



A csendlet a festszetnek mindig kedves tmja volt. Az vszzadok sorn kpek ezrei szlettek, dolgoztk fel, oldottk meg, az egyms mell helyezett klnbz? trgyak egytteseinek skban val brzolst. Ezt a hagyomnyt ks?bb a fotogrfusok is folytattk. Ez mg "natura morte" vagyis a csendlet, az nmagrt val szpsg, megejt?en idillikus vilga.

*********************************

Portr fotzs jtancsok

 


Nem kell profi fotsnak lenni ahhoz, hogy j portrfelvtelt ksztsnk. Elg, ha odafigyelnk pr apr rszletre a csald, bartok, vagy modellek fnykpezsnl. Nem kell hozz drga cscs modell, elg egy kompakt fnykpez?gp is. Senkinek sem rt, ha megfogadja a szakavatottak tancst, hogy hogyan lehet a felvtel igazn j. Mire kell odafigyelnem?

 

 

 

Kezdjk taln a hrom legfontosabb alapelvvel.
Tma - Hatrozzuk meg, hogy mi a fot tmja?
Kiemels - Krvonalazzuk a tmt, jl elhatrolva a krnyezett?l.
Egyszer?sts - Egyszer?stsk a kompozcit, hogy semmi ne vonja el a figyelmet a tmrl.

Ahhoz, hogy igazn j kpet ksztsnk vizsgljuk meg ezt a hrom alapelvet rszletesebben. Ne hanyagoljuk el az apr fogsok fontossgt. Mg exponls el?tt vlaszt kell tallnunk az alapelvekben feltett krdsekre.

 

 

 

 

 

 

 

1. Mi a tmm?
A tma az a szemly, akit le szeretnnk fotzni. Ez a vlasz gy tl egyszer? lenne, gyhogy ssunk kicsit mlyebbre! A tma nem csupn egy szemly, hanem egy hangulat, egy szmunkra fontos rzs, amivel szeretnnk megtlteni ezt a felvtelt s amit viszont szeretnnk ltni az elkszlt fnykpen is. Fontos, hogy a modell is rszt vllaljon a felvtel elksztsben, legyen nyugodt s ellazult, prbljon meg tkletesnek mutatkozni, hogy a legel?nysebb arct rkthessk meg.

2. Hogyan helyezzk a tmt a figyelem kzppontjba?
A legjobb, ha a felvtelezett szemly teljesen a kp kzpontjban ll, a fej s a vllak tltsk ki teljesen a keretet. Meg kell tallnunk a megfelel? tvolsgot a kamera s a modell kztt. Ksrletezznk a klnbz? belltsokkal, koncentrljunk a tmra. A kpen pontosan az a bellts lesz lthat, amit a keres?ben ltunk. Alkossuk meg a kompozcit. Ajnlott portr felvtelezshez a kzepes tele zoom hasznlata 85mm-135mm kztt, minl nagyobb fnyer?vel.

3. Hogyan egyszer?stsem le a tmt?
Ha megvan a tma s a bellts, vizsgljuk meg a htteret. Ezt a nagyon fontos lpst sok amatr fots hagyja figyelmen kvl. Ne higgyk azt, hogy a j portr elksztse izgalmas htteret kvn. Gyakran lthatunk a modell mgtt klnbz? "kalld" trgyrszleteket, fkat, ablakkeretet, egy belg szekrnyajtt. A vlasz: Tvoltsuk el a zavar tnyez?ket! Trekedjnk egyszer?, lehet?leg pasztelles httr kialaktsra. Vlasszunk egy sima falfelletet, vagy akasszunk fel egy egyszn? anyagdarabot a modell mg. Kerljk a cskos, kocks vagy nagymints httereket!

 

 elksztshez! Van azonban mg egy rendkvl fontos tennival: fel kell kszteni a modellt a fotzsra.

Fontos, hogy a felvtelezett szemly jl rezze magt a b?rben. A kamera kzelsge gyakran gtlsokat okoz, amelyeket nem mindig knny? lekzdeni. A modell viseljen valami szmra el?nys ltzket, a haja legyen rendezett. Akr alkalmazzon egy j sminket az arcn. rezze magt szpnek s izgalmasnak s err?l gyzzk is meg ?t. Adhatunk akr mi is ltzkdsi tancsokat, szem el?tt tartva azt, hogy mi mutatna legjobban a kpen s mi ll legjobban a modellnek. Mivel a portrn a figyelem kzppontjn az ARC s a KIFEJEZS ll, vlasszunk inkbb minl sttebb ltzket. ltalban jobb a hossz ujj fels?rsz, mint a rvid. Figyeljnk a nyakra is, egyes hlgyeknek kifejezetten el?nys a garb, msoknak a szles gallr. Ha megfelel? az ltzk s egyszer? a httr, akkor sokkal knnyebb dolgunk van, hiszen csak a tmra kell koncentrlnunk. Mg egy tipp a sznre vonatkozan: Ha a modell szeme vilgoskk vagy zld, vlasszunk ugyanilyen szn fels?ruhzatot! Ezzel jobban kiemelhetjk a szemeket! Ha olyan hlgymodellr?l van sz, aki lnkpiros rzst hasznl, ajnlott a hasonl szn? pulver vagy blz viselete. Minden esetben figyeljnk arra, hogy a httrszn s a modell ltzete illeszkedjen egymshoz. Keresse a harmnit s ne a kontrasztot!

Most n s a modell kszen llnak a fotzshoz. Hasznljon nagy fnyrzkenysg? filmet - szabadtri fnykpezshez 200, zrt helysgben ISO 400-as film ajnlott. Ilyen filmrzkenysggel ugyangy kszthet vakuval vagy akr anlkl kivl felvteleket. Vakuval trtn? fotzshoz lltsa a modellt pr lpssel a httr el, hogy cskkentse a httr rnykt.

A legtbb portr inkbb fgg?leges, mint vzszintes kamerallsbl kszl - gy nagyobb hangslyt fektethetnk a tmra s kevesebbet a krnyezetre.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A legutols lps: Folyamatosan figyeljnk arra, hogy a modell nyugodt maradjon s termszetesen hasson a kamerval szemben. Ha lehet, ltessk ?t szkre. Amennyiben ll, krjk meg, hogy forduljon kiss oldalra, majd fordtsuk a vllt s a fejt a kamerval szembe. Ett?l mg finomabb lesz a bellts. Sokan grcssen llnak a kamera el?tt. Krjk meg, hogy engedje le a vllait, vegyen mly llegzetet, nyalja meg a szjt s maradjon nyugodt s termszetes. Ne bztassuk nagy mosolyra, mert ez a legtbb esetben knyszeredett lesz. Ezzel szemben bztassuk, hogy egy kicsit mosolyogjon, vagy sugrozzon mosolyt a szemvel. Ez inkbb vezet lenygz? eredmnyhez.

Ha a modell ll, gondoskodjunk arrl, hogy fogjon valamit a kezben. A kezek llsa gyakran elronthatja az egsz belltst. Foglalja le a kezeket, adjon a modellnek egy knyvet, virgot vagy brmilyen kisebb trgyat.

Fordtsunk klns figyelmet arra, hogy a kp igazn jl sikerljn. Sznjunk r id?t s l?jnk el akr tbb tekercs filmet, szre fogjuk venni, hogy lesz modell, aki egyre nyugodtabb s lazbb egy kis id? utn, ahogy megszokja a kamera jelenltt.

J portr fotzst!


 

Facebook
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
Hircsatorna
Cmlap

Friss hrek

Npszer?

Indesign Fotóklub

Az Olympus bemutatóteremt?l, szervizt?l kölcsön kaptam ezt a 4/3 olót

A régi E-300 as 4 fényerejü 40-150 obival és a Zuiko 2.8 40-150 mm es obival megcsináltam a tesztet.

 

Olympus V3230500W000 MMF 3 Four Thirds Adapter 842941Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 40 150mm F2.8 PRO lens

 

041 5x regi

Régi E-300 obival ezen a vázon. 5x nagyításban.

041 5x uj

 

A 2.8 as Zuiko obival 5x nagyításban készült kép.

 

Van különbség.

 

 

Olympus E-M1 MarkII

Megváltoztatja a játékszabályokat. Már megint.

A legmodernebb OLYMPUS technológia hozza el a jöv? MikroNégyHarmad fényképez?gépét - már ma: ez az új OM-D E-M1 Mark II. Az innovatív megoldások és jellemz?k kifinomult rendszere örökre megváltoztatja a fotózás lehet?ségeit és hatékonyságát.

 

Tekintsd meg

 

 

 

 

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 40 150mm F2.8 PRO lensolympus e m1 mark ii development

Módosítás: (2017. február 06. hétfő, 12:18)

 

 

 

 

Milyen fnyer?s objektvekkel fotzhatok?
A krds eldntshez igyekeztnk csatasorba lltani a manapsg is beszerezhet?, rgebbi 50 mm krli objektveket (s az sszehasonlthatsg vgett a Canon kt ma is kaphat 50-est is). Napjainkban amat?r s profi fotsok krben is nagy npszer?sgnek rvendenek a rgebbi, f?leg M42-es csavarmentes csatlakozs objektvek, tbb okbl is. Egyrszt ruk igen kedvez?, ehhez kpest azonban kpmin?sgben s fnyer?ben sokszor fellmljk a boltokban rult korszer? konstrukcikat, msrszt a legtbb digitlis rendszerre knnyen adaptlhatak. Kpi vilguk egyedi, bokeh-juk is karakteresebb, jellegzetesebb. Mindezekre a tnyez?kre tesztnk sorn rszletesebben is ki fogunk trni.
Cikknk elejn leszgezzk: elfogultak vagyunk, hiszen a kpek elksztshez Canon vzakat hasznltunk (illetve a Canon kt 50 mm-es objektvjt is bevetettk). Ms gyrtktl szrmaz vzakkal s objektvekkel nem ksztettnk sszehasonltst (ennek oka lentebb rszletesebben), ett?l fggetlenl szerintnk mindenkinek tanulsgos s hasznos lehet rsunk. Emellett azt is fontos elmondanunk, hogy nem profi fotsok vagyunk, ezrt nem szzalkokkal s szgekkel akarunk klnbsget tenni a hasznlt optikk kztt. Sokkal inkbb tapasztalatainkat akarjuk bemutatni, valamint letszer?, sszehasonlthat krlmnyek kztt kvnjuk szemlltetni, melyik optiknak milyen kpi vilga s kpmin?sge van.


B?vebben >>> hispan.hu/50mm-lens-test/


 

Kezdjük ezzel a triviális dologgal. A kérdés oly' egyértelm? válasszal kecsegtet, hogy sokszor még én is hajlamos vagyok rávágni: legyen éles, akkor jó! Igen ám, de valójában ez csupán egyetlen szempont. Manapság a gyártók az alábbi f? vezérelvek szerint alkotják meg optikáikat:

Élesség: ez kétség kívül igen fontos, azonban napjainkban szinte minden optika "éles". Egymáshoz képest lehetnek eltérések, de egyetlen ma kapható objektív sem produkálhat annyira rossz képet, mint amilyet mondjuk egy régi Helios 44 képes adni. Pénztárcánktól is függ, mit takar majd az "éles" kifejezés, és szintén ett?l függ, hogy a széleken mennyire jelentkezik ez hatványozottan (a képszélek élessége külön megérne egy misét, mert bár független szempont, valójában az esetek többségében kit érdekel, ha fényer?s portréoptikákról beszélünk?).

Tökéletes kép maximális rekeszértéken: hasonló az el?bbi ponthoz, már ami a képek szélét illeti: f/1.4-en elvárni, hogy a kép sarka is kifogástalan jellemz?kkel bírjon, manapság természetesnek látszik, de valójában megint csak felmerül a kérdés: mi értelme?

Egyenletes, krémes bokeh: szintén elvárás manapság, hogy a bokeh-karikák lehet?leg egyáltalán ne rajzoljanak élesen, a háttér minél egyenletesebben legyen mosva, ne jelentkezzenek benne élesebb részek, mintázatok. De jó ez nekünk? (Feltették ezt a kérdést a G Master széria egyik lencséjénél is, ahol egy beállítással "visszacsinálhatjuk" az élesebb perem? bokeh-karikákat... Valahol ez vicces, nem?)

Térhatás, atmoszféra: a modern lencse ne aberráljon? Ne legyen semmilyen torzítása? Rendben, tegyünk bele mindenféle torzításmentesít? lencsetagokat! Ezzel viszont az a baj, hogy szépen "kivasalják" a képet, elveszik az egyedi jellegzetességeit. Ezt sokszor hallom vissza, mikor arról beszél nekem valaki, hogy a régi lencsék mennyivel kellemesebb hangulatot képesek teremteni.

obi

Érdekes, tanúlságos

 

 

Mihly Balzs eredeti kpe s Ps el talaktva. Gratullok neki.

 
Szavazsok
Melyik cikk volt szimpatkus nnek?
 
Ki olvas minket
Oldalainkat 42 vendég böngészi
fot

 Az Indesign fotklub tagjai szivesen vllalnak kreatv jelleg? fotzst s filmezst is. Eskv?k, trgyfotzs, modellfotzs, portflikszts, stb.

.

Megbeszljk.

 

 

 

 

 

 

 

 

201110287650

 

 

Videvgs Photoshop-ban?


Hrek - Technikai hrek

2012. mrcius 13. kedd, 08:30

Egy igazi rdekessg ltott napvilgot az Adobe boszorknykonyhjbl. Kzztettek egy videt, melyet teljes egszben a Photoshop kvetkez? genercijval vgtak s szerkesztettek. Mirt kell a legnpszer?bb kpfeldolgoz szoftverbe mozgkp editlsi lehet?sg?Az Adobi igen komolyan gondolja a vides tartalmak fontossgt s meglv? filmfeldolgoz szoftverein tl, mint pl. Premier, After Effects mr a Photoshop-ot is komolyabb szerkesztsi tudssal ruhzza majd fel. Ez azrt annyira nem meglep?, hiszen mg a RAW fnykpek kidolgozsra sznt digitlis sttkamra, azaz Lightroom legjabb 4-es verzijban is tovbbfejlesztett vide editlst kapunk.

Azzal kapcsolatban, hogy mirt nem a Premier Pro-t fejlesztik inkbb, az Adobe rszr?l Bryan O’Neil Hughes beszlt:”Manapsg a videkat fotogrfusok ksztik…tnyleg mindenki. Nem csak az 5D MK II vltoztatta meg a DSLR-ek alapvet? felhasznlst, egyre tbb kompakt kamera s telefon rgzt j min?sg? videt, radsul HD felbontsban. A kutatsaink alapjn az albbi mondatok hangoztak el; ”A Photoshopot szeretnm videhoz is hasznlni”, ”olyan szoftverkrnyezetre, rendszerre van szksgem, amit tltok s megrtek”. Az emberek ismerik s szeretik a Photoshop-ot, a fnykpeik gy is kersztl mennek a szoftveren, mirt legyen ez mskppen a mozgkpekkel, ez sokkal termszetesebb, mint ahogyan els?re hangzik.”

 

B?vebben. >>>>>>>>>>

 

A pyrograph® egy szabadalmaz-tatott technolgia vdjegye, amely eljrssal fnykpszer? kpeket lehet fba getni. Ezek a kpek csak termszetes fa alapanyagra kszl-nek, festk felhasznlsa nlkl; a tnusokat kizrlag a fa felletnek meggetse eredmnyezi. A tech-nolgia tovbbi sajtossga, hogy kisebb-nagyobb mrtkben kiemeli a hordoz fafellet erezett, ezzel is hangslyozva klnleges, egyedi s natr mivoltt.

 

 Napjainkban egyre nagyobb igny mutatkozik a termszetes anyagokbl kszlt termkek irnt, gy ezek a fbl kszlt falikpek idelis dszt? elemei a laksoknak, munkahelyek-nek, egyb kzforgalm helyeknek (pl. ttermek, szllodk, panzik, hivatalok, rendel?intzetek, stb…). Alkalmazhatk keretezve falikpknt, vagy bels?ptszeti elemknt fixen beptve, de akr egyedi btorok is kszthet?k bel?le; a felhasznlsi terletnek csak a kpzelet s alkoti fantzia szab hatrt. Kpeink egyedi termkek, ezrt tbbnyire a megren-del? egyedi ignyei szerint kerlnek legyrtsra, akr egy papr fnykp alapjn is. A keretet szintn megren-del? vlaszthatja ki az elkpzelsnek leginkbb megfelel? sznben s for-mban. Kln igny esetn van lehet?sg a kpek sznes pcolsra is, sznminta alapjn. A fellet vdel-mre hasznlt lakk s pc vizes bzis, krnyezetbart, egszsgre kros anyagot nem tartalmaz!

 

 

 

 

 

 

 

 

A Duna mostani rendkvl alacsony vzllsa lehet?v teszi, hogy a Margit szigetr?l szraz lbbal keljnk t a kzps? hdpillrhez. Takoca (kerekterek.hu) kpe adta az tletet, hogy n is megprblkozzak ezen a ritkn megkzelthet? helysznen egy panorma fotzssal. Szerencsmre ezen a hten volt is egy olyan nap, amikor kitisztult az id?. A 'kk ra' rvidsge s a helysznen megfordul sok ltogat miatt, csupn ezt az egy kpet sikerlt ksztenem. A hdrl rszletes ismertet?t tallunk a Wikipedi-n.

 

 

 

A lgifotk kszt?je Somogyi-Tth Dniel s Somogyi-Tth Pter. Dniel 2000-t?l folyamatosan foglalkozik ezen tevkenysggel. Els? fotreplsre 2000. februr 26-n indult, s a kezdetekt?l fogva arra trekedett, hogy kpei a legmagasabb m?vszi ignyeknek eleget tegyenek. A kpek kzt tavaly ta egyre gyakrabban tallkozhatunk ccse, Pter munkival is, s?t a legfrissebb fotkat nagyrszt ? kszti.

M?helynk fejl?dse tretlen, szmunkra a legfontosabb clkit?zs, egyben m?kdsnk alapelve, hogy mindig tkletes min?sget hozzunk ltre.

Minden kedves lgifot kedvel?nek kellemes bngszst kvnunk, az adatbzisban tbb napnyi ltnivalt tallnak.

Az adatbzisunkban szerepl? kpek megvsrolhatk nyomtatva, keretezve, vagy digitlis formban. Megrendelseiket e-mailben vrjuk az stp@legifotok.hu cmre.

Ha krdsk van, akr lgifelvtelek ksztsvel, akr a lgifot-adatbzis tartalmval kapcsolatban, szvesen llunk rendelkezskre elrhet?sgeinken a "Kapcsolat" menpont alatt.

A legifotok.hu csapata

 

 

 

 

 

 

 

B?vebben >>>>>>>

 

 

Sportfotzs

 

"A legtbb sportesemnyen a profi fotsok foglalhatjk el a legjobb helyeket, ahonnan j rltsuk van a trtnsekre. Viszont kis lelemnyessggel s szerencsvel magunk is kszthetnk j felvteleket. Ezt ltalban teleobjektvvel felszerelkezve rdemes elkezdeni, hiszen sokszor a tmtl tvolrl kell exponlnunk. Amennyiben valamely hres sportolt, technikai sportot vagy egy bartot sportols kzben brzol felvteled szeretnd megmutatni, akkor erre a kategrira kattints!"


 Azrt btorkodtam el?sznak a fotozz.hu gondolatait berni, mert az abban lertakat szeretnm egy kicsit kiegszteni, kib?vteni. Mi is kell a sportfot elkszlthez:

 1. egy sportesemny
 2. a fots (taktika)
 3. a felszerels (technika)

Mr az 1-es pontnl felmerl tbb problma. Nem jrunk sportesemnyekre. Legalbbis egyre kevesebben vlasztjk a szabadid? eltltsnek, a szrakozsnak ezt a mdjt. Tudom, id? s pnzignyes id?tlts, de ne ragadjunk meg a "profi" sportesemnyeknl. Tlcn knljk magukat vr?l vre olyan rendezvnyek, melyek teljesen ingyenesek s jl megkzelthet?ek. (Vrosi futsok, autversenyek, kerkpros felvonulsok, repl?verseny, stb.) Fotzs szempontjbl kt igazn nagy csoportra oszthatjuk a sportesemnyeket, ez pedig a helyszn: zrt tr (terem, sportcsarnok), vagy pedig szabadtren tartott esemny. (Specilis eset a labdarg mrk?zs, mert ugyan szabad tren jtszk, de gyakran sttben. Tapasztalataim szerint ekkor a fnyer?ssg a plyn megegyezik az tlagos terem fnyerejvel, b?vebben majd a cikk vgn err?l.) A helyszn tbb dolgot is behatrol, els?sorban a fnyeket s a fots mozgstert. Valban a profi fotsok foglaljk el a legjobb helyeket, legalbbis ltszlag. ?ket is behatrolhatja, hogy csak egy adott helyr?l fotzhatnak (pl. labdajtkoknl az alapvonal mgl), sok a zavar tnyez? (jtkvezet?, esetleges tv-kzvetts kameraman-ja, a kapu). F?leg alacsonyabb osztly meccseken a "fldi haland" is odajuthat a plya kzelbe. t is trtnk a 2-es pontra:

 Szksges teht a fots, aki az els? lpst megtette azzal, hogy elment egy sportesemnyre. Viszont muszj nhny egyb j (s nhny msok szemben rossz) tulajdonsggal felvrteznie magt. Gondolok itt a kvezkez?kre: helyismeret, btorsg, kitarts, er?szakossg. Helyismeret alatt azt rtem, hogy ismerjk meg az sszes helyet, ahov odajuthatunk, ne ragadjunk meg a leltnl, prblkozni kell, ehhez is szksges a btorsg. Persze igyekezznk engedlyt krni a rendez?kt?l, csak ismtelni tudom magam, hogy f?leg alacsonyabb osztly meccseken erre minden lehet?sgnk megvan, s?t a focit kivve taln minden egyb csapatsportgban a legmagasabb osztly meccseken is odaengednek a plya kzelbe. (Persze ne bajnoki dnt?n prblkozzunk.) A kltri sportesemnyeken is fontos a helyismeret, mert itt sokkal nagyobb a mozgsternk, f?leg, ha valamilyen tmegsport-rendezvnyr?l van sz. Btran vgjunk neki a helysznnek hamarabb, trkpezzk fel, hogy melyik kanyarban, honnan tudunk majd j kpeket kszteni. A kitarts sok szempontbl a legfontosabb tulajdonsga a sportfotsnak. Egy-egy j pillanatrt hossz perceket, esetleg rkat kell vrnia, s el?fordulhat az is, hogy egyltaln nem sikerl az adott esemnyen valami kimagasl fott kszteni. Rengeteg kpet kell kszteni, sok lesz olyan, amir?l lemarad a lnyeg, ami letlen lesz, ami nem gy sikerl, ahogy elkpzelte. A legjobb sportfotsok is tbb szz (!) kpet ksztenek, pl. egy labdarg mrk?zsen. Krlbell minden 10. kp lesz hasznlhat (megfelel?en les, vilgos, s a tma j rajta) s ebb?l a minden 10. kpb?l vlasztanak ki egyet-kett?t, ami esetleg elfr egy jsgban. Nem szabad elkeseredni, ha az els? prblkozsok ltszlag kudarcba fulladnak. risi szerepe van (szintn kitarts krdse) a gyakorlsnak, a gyakorlatnak. Az agresszivitst ne rtstek flre, de f?leg olyan esemnyen, ahol sok fots dolgozik, muszj megvdeni a pozcinkat. s ez nem csak a profikra vonatkozik! Ha egy olyan sportesemnyen vagy, ahol brki fotzhat, ahonnan gondolja (s engedik), ne hagyd, hogy valaki arrbb tesskeljen, azzal a felkiltssal, hogy "n profi vagyok, a munkmat vgzem". Nem az objektv hossza dnti el, hogy ki a fontosabb fots, vagy kiknek jrnak el?jogok. Tbbszr kerltem ilyen szituciba, hogy a profi fotsok a profi krlmnyeket vrtk el akr az n kromra. Ms krds, ha szvessgb?l engedtek valahov oda, ott azrt illik figyelemmel lenni a munkjt vgz?kre. sszegezve teht, kis lelemnyessggel s kell? btorsggal sokkal nagyobb mozgsternk lehet egy rendezvnyen, mint gondolnnk. Btran prblkozzunk, a legrosszabb dolog ami rhet, hogy valahov nem engednek oda.

A 3. ponthoz rtnk, a felszerelshez. Egy klasszikus pldval a sportfotzst a Forma 1-hez tudnm hasonltani. rk vita trgya, hogy ki az rdem? A gp, vagy az ember? Tudna-e Baumgartner vilgbajnok lenni egy Ferrari volnja mgtt, avagy hol vgezne a tblzaton Schumacher egy Minardi piltjaknt? Szerintem az igazsg valahol a kett? kztt van. Szksg van az emberre, esetnkben a fotsra, aki ki tudja hozni a fnykpez?gpb?l a maximumot. Viszont hiba az lesszem? s jl kpzett ember, ha a technika folyamatosan korltok kz szortja. Fontosnak tartom megemlteni, hogy amg a Forma 1-ben a legjobb s a legrosszabb aut kztt kb. 15%-os eltrs van, addig a fnykpez?gpek s felszerelsei kztt risi eltrsek lehetnek. Ezrt ki kell mondanunk, hogy sportfotzsra (itt most a fedett esemnyekre gondolok) a digitlis gpek legnagyobb rsze alkalmatlan. Lehet prblkozni vele, de olyan, mintha lovaskocsival indulnnk a sokat emlegetett Forma 1-es futamon. Akr nyerhetnk is, ha mindenki kiesik el?lnk.

 Itt visszatrnk a kezdeti csoportostsra:

 a., teremsportok A hivatalos sportversenyeken, f?leg, ha az nemzetkzi szint?, nagyon pontosan meg van hatrozva a vilgts mikntje. Azaz a plyn mindenhol egysges fnynek kell lennie, fots nyelve lefordtva ez krlbell az albbi belltsokat teszi lehet?v: ISO 800, f2.8 s 1/400sec zrid?. A legtbb esemnyen a mrk?zs alatt TILOS a vaku hasznlata. Tulajdonkppen amgy sem tudunk sokra menni egy tlagos beptett vakuval, mert ezek a fnykelt? eszkzk maximum 6-8 mterre hatsosak. Egy komolyabb kls? vaku ra 50000 forinttl indul, s ezek hasznlhatsga akr a 20-25 mtert is elrheti. Teht gpnknek valamilyen szinten manulisan is llthatnak kell lennie, legalbb az iso krdsben. Az f2.8-as blende (vagy ehhez kzeli rtk) ma mr gyakori a kompakt gpeken is, ezek htrnya viszont, hogy nagyon lass a fkuszlsi kpessgk s ezltal akr tbb tized msodperc is eltelhet az exponlgomb lenyomsa s a tnyleges rgzts kztt. Tovbbi felttele a lehet?sgeink javtsnak az el?szban emltett teleobjektv hasznlata. Ez kompakt gpeken a minimum 3x-os zoom-ot (kisfilmes gpre vettve 105mm-es fkusztvolsg), de inkbb az 5x-s, vagy akr 8-12x-es zoom-ot jelent. Ha a plya kzelbe tudunk frk?zni, akkor is legalbb 8-10 mterre trtnnek az esemnyek t?lnk, ezrt a legjobb az 4-7x-es zoom krli bellts. Az egyre terjed? s szerencsre olcsbb vl digitlis tkrreflexes gpeknl a teleobjektv a 70-300, 100-400, 70-200mm-es gyjttv objektveket jelenti. A legtbb tkrreflexes gpnl a hagyomnyos negatvkocknl kisebb CCD/CMOS rzkel? miatt a felhelyezett objektvek gyjttvolsga megn?. Nikon gpeknl 1,5x, Canon-nl 1,6x-os az rtk. Azaz egy 70-300-as teleobjektv pl. egy Nikon D70-en 105-450mm-nek felel meg.

 Krdezhetitek, hogy mirt kell ennyire gyors zrid?, hiszen ha lassabb zrid?t alkalmaznnk, akkor gyengbb fnyerej? objektvek is hasznlhatak lennnek. Erre a magyarzat kett?s: egyrszt egy gyorsan mozg sportolnak akkora a sebessge, hogy legalbb 1/250-ed zrid?re van szksg, hogy a bemozdulsokat elkerljk. Mivel sokat fnykpeznk szemb?l, gy svenkelsre sincs md. Msrszt, ha csak nem vagyunk mellkllsban szvsebszek, bizony remeg a keznk, ami teleobjektv hasznlatnl bizony feler?sdik. Aranyszably, hogy a gyjttvolsg (kisfilmes gpre rtve) meghatrozza a leghosszabb hasznlhat zrid?t. Pldul egy digitlis kompakt 8x-os zoomja 280mm-nek felel meg, azaz ilyenkor 1/280-ad (tudom, ilyen a legritkbban llthat, teht legyen 1/250-ed, remeg?sebb kez?eknek 1/300-ad) lehet a leghosszabb zrid?, egy 1/100-nl mr er?sen beremeg a kp.

b., szabadtri (nappali) rendezvnyek Ezeken az esemnyeken a sokkal jobb fnyviszonyok miatt jval nagyobb %-a hasznlhat a fnykpez?gpeknek. Egy napfnyes focimeccsen az albbi belltsokkal lehet fotzni: ISO200, f4, 1/500-ad. A jobb fnyben az autofkusz is gyorsabban m?kdik. Buktatja a nagyon napos id?nek, hogy a sportol arca stt lesz, ezrt kb. 2/3 fnyrtkkel rdemes tlexponlni a teleobjektvvel ksztett kzeli kpeket. Itt is rvnyes a fent emltett exponlsi id? szablya, de a j fnyviszonyok miatt ez simn teljesthet?.

 Egy kicsit hosszra sikeredett, ha tetszik, szvesen folytatom egy msodik rsszel, az autfkusz/manulis fkusz krdst boncolgatva, konkrt fottechnikkat ismertve s az utlagos kpfeldolgozsrl is ejtenk majd pr szt. (specilis vgsi szablyok, zajtalants, fehregyensly)


 dv

 Blcs27

 Blcsfldi Istvn Pter

 www.bolcs27.hu

View My Stats