Tóth Béla légifotói

Album 1

Album 2

Album 3

Egy B-737 --es típusú repülőgép személyzete Rovaniemiben, a finn Mikulásnál.

(Készítette Tóth Béla, egykori Malév fényképész, „akit a kerozin gőze megcsapott")creen></iframe>

Egy B-767 típusú repülőgép leszállása Torontóban. Kapitány Farkas Endre, első tiszt Laczó Miklós

(Készítette Tóth Béla, egykori Malév fényképész, „akit a kerozin gőze megcsapott")

 

Egy B-767 típusú repülőgép leszállása New Yorkban. Kapitány Faludi Ferenc, első tiszt Laczó Miklós. VIP utas Tom Lantos, az amerikai kongresszus tagja, csíkos ingben.

(Készítette Tóth Béla, egykori Malév fényképész, „akit a kerozin gőze megcsapott")

Barcelona-Budapest, Malév, B-737-200 as repülőgép leszállása éjszaka, esőben, Ferihegyen. Kapitány: Háy György

London - Budapest járat leszállása Tupoljev - 154 - es repülőgéppel, esőben Ferihegyen, Kapitány: Gurály Béla. Tupoljev 154 leszállása Ferihegyen

"A pilótafülke rejtelmei." A régi repülős barátság szellemében Nagy Imre egykori főpilóta, B-767 - es kapitány egy Torontó felé tartó járaton bepillantást engedett a B-767 - es típusú repülőgép legfontosabb műszerei, és rendszerei működésébe. Ezt a kivételesen megbecsült felvételt első alkalommal hozom nyilvánosságra a rövidfilm megtekintőinek.

Irány: Bangkok! Somogyvári József, a legendás "Soma kapitány" egy szemrevaló vendégnek, és e film készítőjének a tőle megszokott humorral tart előadást a repülésről, a sebességről, és egyéb csodákról, amelyek nagyon vonzóvá tették a pilótákat, és személy szerint őt, a "Soma kapitányt."


Tóth Béla kifejezetten tiltakozik a „fotóművész” minősítés ellen: ő önmagát szerényen csak „fényképésznek” minősíti.

 

 Tóth Béla az a világhírű fényképész, „akit a kerozin gőze megcsapott”…

 

 A ma már nem létező Malév hajdani vállalati fotósa nem csepeli, de sok barátja él Csepelen, s a csepeli Réti Pál Fotóklubbal is jó kapcsolatokat ápol. Ezért is invitálta meg szerkesztőségünk képviselőjét legutóbbi, „Nézeteim fentről és nézeteim lentről” című kiállítására, a VII. kerületi Király Klubba.

 


A kiállításmegnyitáshoz gyülekező közönség még a rendezvény előtt olvashatta a falra helyezett önvallomását:

 

 „Ez vagyok… Szülővárosom: Gyula. Munkahely: MALÉV, Magyar Légiközlekedési Rt. Foglalkozás: radartechnikus, később vállalati fényképész, „corporate photographer” 36 évig.

 

A hetvenes években lettem amatőr fényképész. Első fényképezőgépem egy FED 0-s gép, az „orosz Leica” volt. Pályázatokon kisebb-nagyobb díjakat kaptam, majd a cég fotoszakkör vezetőjévé választottak. Sok képet publikáltam a hetvenes években, mert a vállalat új üzemi lapja, a „Légiközlekedés” számos képemet igényelte. Közben esti tanfolyamon elsajátítottam a Fényképész szakmunkásvizsga anyagát, levizsgáztam, s „fényképész szakmunkás” oklevelet szereztem. Ezt követően vállalati fotográfus munkakört kaptam, és ezt műveltem 36 évig.

 

 Fényképész területeim: a vállalat életének, eredményeinek, munkájának bemutatása, pl. új célállomások, új típusú repülőgépek bemutatása, világhírű személyek érkezése Malév gépeken, egyéb események, riportok, sajtófotók, képeslapok, naptárak, reklámok, poszterek, portrék, stb.

 

 A nyolcvanas években készítettem először légi felvételeket kisgépekből, helikopterből. Ebben a műfajban tartottam kiállításokat az ország számos helyén, elsőként 1984-ben Békéscsabán, a Műrepülő VB-n. Itt ismerkedtem meg Besenyei Péterrel, Veres Zoltánnal, akiket sokszer fényképeztem másik repülőgépből, a levegőben is. Edelényi Gábor, a híres operatőr bíztatására képeim egy részét bemutattam a Corvina kiadó főszerkesztőjének, Aczél Ferencnek, s fél év múlva a Corvina kiadta első légifelvételes könyvemet „Magyarország, 110 légifelvétel” címmel. Később újabb kiadó jelentkezett: a Malenco – és Kőhalmi Péter igazgató kiadta két újabb légifelvételes könyvemet: „Over Budapest” és „Over Hungary” címmel. Utóbbit bemutatták a frankfurti könyvvásáron is.

 

 Könyveim után nevem ismertté vált nemcsak itthon, hanem külföldön is.

 

 A kilencvenes években a világ több országában állítottam ki Magyarországot bemutató légifotóimat.

 

Első alkalommal Stockholm, majd Vancouver, Toronto, New York, Hamburg, Varsó, kijev, Damaszkusz.
Légifelvételeket Magyarországon kívül, a világ számos nagyvárosa felett is készítettem. Ilyenek: Vancouver, Toronto, New York, Kijev.

 

 Érdekesség: nemcsak könyvek, hanem DVD-k is megjelentek munkáimból. Két DVD-n is lehetett látni az országot:az egyik Budapestről, a másik Magyarországról szól.

 

 Nyugdíjba vonulásomkor a MALÉV-tól életműdíjat kaptam…

 

Napjainkban fényképész területeim: érdekes emberek, események, pillanatok, szép nők, hangulatok, gondolatok. Szerintem a fénykép tud gondolatokat, érzelmeket sugallni.

 

Olykor azt vallom: „itt a kép, tessék továbbgondolni.
Tóth Béla

 

nem "fotóművész”